دکتر دلیری عنوان کرد:ماجرای شاهکارهای عرفانی کربلا/گفتگوی جالب حبیب و میثم تمّار!

این فعل آن‌ها اگر ذره‌ای نیت دنیوی داشت، دیگر لازم نبود این همه رنج بکشند، برای اینکه هر چیز دنیایی که می‌خواستند یزید در اختیارشان می‌گذاشت کمااینکه به لعنت شدگان کربلا داد.

خبر هودر:حجت الاسلام بهرام دلیر نقده ای، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در خصوص وجوه عرفانی واقعه کربلا گفت: حضرت سیدالشهدا (ع)، پدر عرفا و محرم سرشار از معرفت است و درباره کربلا، امام حسین(ع) و خانواده ایشان نکات عرفانی فراوانی وجود دارد.

پایگاه اطلاع رسانی هودر به نقل از خبرگزاری شبستان :وی با بیان اینکه همه همرزمان سیدالشهدا(ع) در واقعه کربلا خود عارف کاملی بودند، ادامه داد: فضیل بن زبیر نقل می کند: حبیب ابن مظاهر و میثم تمار به هم رسیدند و به گفتگو پرداختند طوری که گردن های اسب این دو بزرگوار به موازات هم در آمده بود: حبیب به میثم گفت: پیرمردی را می بینم که به جرم دوستی اهلبیت (ع) به دار آویخته شده و سرانجام شکم او را پاره خواهند کرد. میثم نیز به حبیب گفت: من مردی سرخ فام می بینم که دارای گیسوان آویخته است که برای یاری فرزند رسول خد ا(ص) از کوفه خارج می شود و در راه او کشته می شود و سر اود ر کوچه چرخانده می شود، این دو بعد از این گفتگو از هم جدا می شوند.

حجت الاسلام دلیر اظهار کرد: کسانی که شاهد این ماجرا بودند به این دو بزرگوار ریشخند می زنند، در این میان رشید اوتری فرا می رسد و حال حبیب و میثم را از دیگر یاران می پرسد. آنهایی که شاهد این ماجرا بودند و مکالمه بین آن دو را برای رشید بازگو می کنند. رشید عرضه می دارد آنچه این دو گفتند واقعیت است ولی میثم فراموش کرد به او بگوید به آن کسی که سر حبیب را می آورد صد درهم بیشتر پاداش می دهند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه تصریح کرد: قاسم ابن الحسن(ع) از دیگر رزمندگان و برادرزاده سیدالشهداء (ع) است که در کربلا در اوج معرفت می گوید: "شهادت از عسل شیرین تر است"، درست است ایشان فرزند امام معصوم (ع) بوده اند اما دیگر اصحاب ابی عبدالله(ع) هم چنین شهود و معرفت والایی داشته اند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: زهیربن قین بعد از ملاقات امام حسین (ع) روبه همراهان خود کرد و گفت در نبرد بلنجر غنایم زیادی به دست آوردید و خوشحالید اما سلمان باهری به ما گفته است شادی واقعی ما زمانی خواهد بود که سید جوانان آل محمد(ص) را درک کنید و در رکابش جهاد و قتال نمایید.

حجت الاسلام دلیر تاکید کرد: به گفته دینوری یکی از مورخین و محدثین، زهیر خطاب به یاران و اصحاب گفت: "هر کسی شهادت را دوست دارد، بماند" فلذا زهیر، حبیب و همه کسانی که در کربلا بودند همه اینها دارای معرفتی بودند که به راحتی بدست نمی آید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ابراز کرد: به بشیر بن عمرو حضرمي در شب عاشورا خبر دادند که فرزندت در سرحد مرز ری اسیر شده است. وقتی این خبر را می شنود، اینگونه پاسخ می دهد: این پیشامد و آنچه برای خودم اتفاق بیفتد به خداوند واگذار می کنم و پاداش من در مصیبت با خداوند است و با اینکه من راضی نبودم که زنده باشم و او اسیر شود. در اینجاست که امام حسین (ع) به ایشان می فرماید: "خداوند تو را رحمت کند از اینکه با من بیعت کردی، از نظر من تو آزادی، برو و فرزندت را آزاد کن". اما بشیر جواب می دهد: حیوانات وحشی من را بخورند در حالیکه از تو دوری کرده و بروم . لذا حضرت (ع) به ایشان جواب دادند:" این لباس های گرانقیمت را به پسر دیگرت بده تا و بفروشد و فرزندت را آزاد کند".

حجت الاسلام دلیر ابراز کرد: نکاتی را که می توان از این داستان عبرت آموز آموخت عبارتند از یگانگی رهبر اسلامی و امت که هیچگاه امام حسین (ع) مشکلات امت را نادیده نمی گرفت و مشکلات مردم را مشکلات خود می دانست و پیش از آنکه در فکر علاج و پیدا کردن راه حل برای مشکلات خود باشد در اندیشه مردم بود.

وی عنوان کرد: حال با توجه به وضعیتی که حضرت ابی عبداله (ع) در زمان حادثه کربلا داشته و آب را بروی او بسته بودند و از بچه شش ماهه تا زنان همه تشنه لب بودند ولی ایشان به فکر فرزند بشیر بودند. دومین مورد توجه به مسایل عاطفی است که برون داد عرفان است. آخرین نکته اینکه درس ایثار و گذشت امام و یاران ایشان از خود، مال و فرزند برای بقای دین و امامت است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از این طرف گذشت امام (ع) و از طرف دیگر رفتار و گذشت بشیر نشان می دهد این بزرگان دغدغه احیای دین خداوند را داشته اند و فکر ماندگاری امامت و ولایت بوده اند و دنبال استمرار ولایت امیرالمومنین علی (ع) و فرزندانش بوده اند و لذا هرچه در توان داشته اند در طبق اخلاص گذاشته اند.

حجت الاسلام دلیر خاطرنشان کرد: این فعل آنها اگر ذره ای نیت دنیوی داشت، دیگر لازم نبود این همه زحمت بکشند، برای اینکه هر چیز دنیایی که می خواستند یزید در اختیارشان می گذاشت کمااینکه در اختیار عمر سعد، شمر و کسان دیگری که سر شهدای کربلا را بردند، گذاشت.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: